Uzun bir aradan sonra Fas seyahatine ait rehberlerimi tamamlamak üzere geri döndüm. Artık şehir rehberlerini tamamladığımıza göre biraz da Atlas Dağlarını ve Sahra Çölü’nü keşfe çıkalım.

Marakeş’ten sonraki durağımız Atlas Dağları. Ülke yürüyüş severler için cennet, her yıl sadece trekking yapmak için gelen binlerce turisti ağırlıyor.

Önceki yazılarda belirttiğim gibi araç kiraladığımız halde biz bu kısmı tur ile gerçekleştirdik. Marakeş’ten hareketle 1 gece Atlas 1 gece de çöl konaklamalı 2 gece 3 günlük bir tur satın aldık. Bu turu kendi aracınızla da yapabilirsiniz. Ancak bizim programımız çok yoğun olunca dönüş yolundaki en az 10 saatlik şoförlüğü göze alamadık. İyi ki de yapmamışız, çünkü Sahra çölündeki konaklama kısmı pek iyi olmayınca (çöl yazısında değineceğim) yorgun düştük ve dönüşte sürekli uyuduk

Maalesef turun ücreti konusunda size net bilgi veremiyorum. Lüks talebinize göre inanılmaz yüksek fiyatlara denk gelebilirsiniz. Bizim ülkede bulunduğumuz dönemde ortalama 80-90€ idi (Bu ücret karışık gruplar için geçerli. Bu durumda çadırlar paylaşımlı oluyor. Bu fiyat aralığına çadır özel olacağı bilgisi veriliyorsa hızla uzaklaşın oradan) Özel olarak tur yapmak isterseniz fiyat artıyor. Biz kişi başı 85€ ödemiştik. Dönüşte ise 10 € ‘ sunu geri aldık otelimizden. Çünkü başta uyardığımız halde çok kötü bir turla karşılaştık. Otelimize özellikle iyi bir yerde kalmak istediğimizi söylediğimiz halde çok övdükleri için bu tura katıldık. Ancak dönüşte çektiğim fotoğrafları gösterince paramızın bu kısmını iade etti bize.  Açık söylemek gerekirse bu civarda ücret ödediğinizde işiniz biraz şansa kalıyor. Çünkü tur araçları aynı yerden kalkıyor ve burada katılımcı profillerine göre karıştırıp gruplar oluşturuyorlar. Bu arada turdan ne kadar şikayet etsem de grup inanılmaz keyifliydi. Dünya’nın farklı ülkelerinden çok güzel insanlarla tanıştık. Arjantin’den çok çok az İngilizce bilen bir kişide vardı. O dönem deli gibi Narcos dizisini izlediğimden İspanyolca konusunda telefonlarında yardımıyla epey geliştirdim kendimi.

e

tur esnasındaki yorgun ama mutlu yüzler

Capture

Bu arada turda beğenmediğimiz noktaları çok kısa yazayım. Dades Geçit’inde konakladığımız otel çok çok eski idi, özelliklede duş. Ve en önemlisi gece çok soğuktu.

İkincisi ise şoförümüzün rehberimiz olacağını düşünüyorduk ama hiçbir konuda bilgi vermiyordu. Her gittiğimiz yerde bahşiş vermemiz gerektiği söylenmişti ama şoför soruları olanlarla pek ilgilenmiyordu. Kendisi ‘Burada duruyoruz resim çekin, 10 dakika sonra hareket ‘ şeklinde birkaç noktada durunca gruptan sesler yükselmeye başladı tabi. Çöl kısmında ise çadırdan bozma çok kötü bir yerde kaldık ki çok şükür o gece gram rüzgar esmedi ve hava iyiydi,yoksa donabilirdik Burada bütün grubun öfkelenmesinin nedeni, ayrı çadırlar olacağı söylenerek ekstra ücret alınmasıydı. Ve neredeyse herkes birbirinden alakasız ücretler ödemişti.

Gördüğünü gibi seyahatlerimizde her şey her zaman mükemmel olmuyor. O an için çok zor gelen bu anlar şimdi gülerek hatırladığımız anılara dönüşüyor.. O gece hayatımızda en keyifli zaman geçirdiğimiz gecelerden biriydi, ekip inanılmaz uyumlu ve keyifliydi.

Gelelim turun detaylarına.

Marakeş’ten sabah erken saatte ayrıldık. Gün boyunca bir çok kasaba göreceğiz.

İlk durak Kasbah ait Ben Haddou. Burası Unesco Dünya Mirası listesinde. Game of Thrones dizisinin bazı bölümleri burada çekildiği için tur kapsamında yer alan diğer kasabalara göre ekstra ünlü olduğunu söyleyebilirim.

22793746_352463771884963_2060123785566093312_n(1)

Arabamız durur durmaz yanımıza rehberimiz geldi. 10 dirhem olan bahşiş ücretimizi ödedikten sonra rehber önde grup arkada kasabaya doğru yürümeye başladık. Bu tur boyunca rehberlerin İngilizceleri gayet iyiydi. Araçların park ettiği yer ile kasaba arasında aşağıdaki resimde göreceğiniz üzere biraz mesafe var. Yine kasabanın yapısından anlayacağınız üzere pek gölgeden yürüme imkanınız olmayacak ve kasabanın en üst noktasına kadar çıkacaksanız. Dolayısıyla ne yapıyoruz, yanımıza su, şapka ve güneş kremi almayı unutmuyoruz. Bu konuyu ciddiye alın derim. Ekim ayı olmasına rağmen güneş inanılmaz kuvvetli idi.

Kasabaya ulaşmak için gidiş yolunda neredeyse kurumuş olan nehri dönüş yolunda ise son yıllarda turistlerin ilgisinin artmasından sonra yapılan köprüyü kullanarak döndük. Eskiden köprü olmadığında kuru olmadığı dönemde nehir eşeklerle geçilip, kasabaya ulaşılıyormuş.

Turun ilk durağı için gerçekten mükemmel bir kasaba olduğunu söyleyebilirim. Zaman zaman burada film çekimleri de yapılmış. Arabistanlı Lawrence bunlardan biri. Atmosfer, renk, doku muazzam…

26396269_187315945190272_6257467140647944192_n(1)

Kasabanın bir diğer özelliği ise çok eski bir boyama tekniğinin günümüzde halen yaşatılıyor olması. Bununla ilgili de mini bir gösteri izledik. Tur boyunca kendinize hatıralık bir şeyler almak isterseniz bence buradaki resimlerden alabilirsiniz. Çok pahalı değildi. Ben niçin almadığım için halen kendime kızıyorum.

Capture

Sonraki durağımız Ouarzazate yer alan Kasbah Taourirte. Burada sadece resim çekme molası verdiler. Hiçbir açıklama yapılmadı. Bu nedenler gruptan sesler yükselmeye başladı. Burada isterseniz sinema müzesini gezebilirsiniz.

Öğle yemeğini yol üzerindeki bir kafede yedik. Kafenin adı Touroug idi. Hemen hemen her yerde iki kişi paylaşabileceğiniz fix menüler yapmışlar, açıkçası oldukça pratik olmuş. Çorba, ana yemek (biz tabiki tajin yedik, aksi düşünülemez), tatlı veya meyve şeklinde. Oldukça doyurucu idi. İki kişi için toplam 100 dirhem ödedik. Tura ilk gece konaklayacağımız oteldeki ve çölde yediğimiz akşam yemeği ile 2 kahvaltı dahil idi.

Yol üzerinde bu zamana kadar gördüğüm en enteresan şekilli dağlara tanıklık ettim. Burası Monkey Fingers Kanyon’u olarak geçiyor. Burada mola verip tekrar yola koyulduk.

38436455_246919679361112_3851989192338833408_n(1)

Capture

Gece konaklamak için çok güzel bir vadide yer alan otelimize vardık. Maalesef biz vardığımızda güneş batmak üzereydi, biraz daha erken varsaydık bu kısımda kısa bir yürüyüş yapılabilirdi. Sabahta erkenden otelden ayrıldığımız için odamızın balkonundan gördüğümüz manzara ile yetindik. Otel ile ilgili yorumlarımı yazının başında belirtmiştim.

Akşam yemeği turun ücretine dahildi. Tüm ekip için bir masa hazırlanmıştı. Yemekler gayet lezzetli idi. Uzun sohbetli çok keyifli bir yemek idi.

IMG-20171028-WA0043

Sabah saatlerinden erkenden tekrar yola düştük.  Bugün turun en heyecanlı günü. Yol boyunca sadece Tinghir kasabasını görmek ve öğle yemeği için mola verdik. Bu kasabalarda özellikle halı dokumacılığı ile ilgili birçok bilgiler verildi. Açıkçası tur katılımcılarının tamamı için pek ilgili çekici olmadı bu kısım.

Capture

Rehberimizle birlikte Tinghir kasabasını ve tüm vadiyi baştan aşağıya yürüdük ve akabinde aracımızla ünlü Todra Geçidi’ne ( Todgha Gorge) geldik. Burası iki dağın birbirine en çok yaklaştığı yer. Yol boyunca manzara gerçekten çok güzeldi. Dayanamayıp yol boyunca 2 defa kısa fotoğraf molaları verdik.

IMG-20171028-WA0037

43018293_2247853675439374_8542152291465827141_n(1)

Araba beşik gibi sallayınca hava da sıcak olunca uzun bir süre içim geçmiş ve uyumuşum. Gözümü açtığımda çok uzaklarda ardı ardına yer alan kum tepeleri görünüyordu. Sonunda turun ve tabi ki Fas seyahatimizin en önemli destinasyonu Sahra Çölü’ne varmıştık. Herkes bu anı bekliyormuş, tüm aracı bir heyecan sarmıştı. Önümüzde 24 saatlik çöl deneyimi var.